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In: Routledge research in information technology and society 14
In: Qualitative Soziologie Bd. 10
In: Forum qualitative Sozialforschung: FQS = Forum: qualitative social research, Band 8, Heft 3
ISSN: 1438-5627
In diesem Beitrag wird ein "fremdes Volk" vorgestellt, das gemeinsam einen virtuellen Raum im World Wide Web (WWW) bewohnt, während sich die physisch-lokal situierten lebensweltlichen Kontexte der einzelnen Protagonist/innen voneinander unterscheiden. Diese soziale Formation ist in ihrer (geografischen) Reichweite potenziell global und konstituiert sich durch die Verknüpfung virtuell-globaler mit physisch-lokalen Dimensionen der Lebenswelt sowie durch die kombinierte Nutzung medialer und kopräsenter Formen der Kommunikation. Die ethnografische Forschung in einem solchen plurilokalen, computervermittelten Feld eröffnet Probleme, die sorgsam reflektiert und für die kreative Lösungen gefunden werden wollen: Wo fängt das Feld an, wo hört es auf? Was bedeutet "dort sein" in diesem Fall? Bin ich schon da, wenn ich von meinem Schreibtisch aus die entsprechende Seite im WWW öffne und – unbemerkt von den aktiven Teilnehmer/innen – deren kommunikative Aktivitäten beobachte? Oder impliziert im Feld sein, dass ich präsent bin und mich an den Aktivitäten beteilige, gleichsam eine Weile mit dem "fremden Volk" zusammenlebe? Und was heißt in dem Fall überhaupt "Zusammenleben"? Erfahre ich genug über mein Feld, wenn ich mich nur an den virtuellen Aktivitäten beteilige oder sind auch die physisch-lokalen Kontexte der Nutzer/innen zu berücksichtigen? Insbesondere der Eintritt ins Feld und das Im-Feld-Sein in einem plurilokalen und computervermittelten Forschungskontext wirft in der Praxis Fragen auf, die in diesem Beitrag anhand der Erfahrungen im Rahmen einer kürzlich abgeschlossenen ethnografischen Fallstudie diskutiert werden.
This book traces the evolution of climate change research, which, long dominated by the natural sciences, now sees greater involvement with disciplines studying the socio-cultural implications of global warming. While most of social climate change research focuses on how people deal with environmental stresses and possible ways of adaptation, this volume foregrounds the question: What are the theoretical and methodological challenges of investigating climate change in different disciplines? In their Introduction, the editors chart the changing role of the social and cultural sciences in climate change research, delineating different research strands that have emerged over the past few years. Part I of the book explores the prospects and challenges of interdisciplinarity in climate change research, connecting the points of view of a plant ecologist, a historian and a social anthropologist. Parts II and III provide ethnographic insights in a wide range of 'climate cultures' by exploring the social and cultural implications of global warming in particular contexts and communities, stretching from hunter communities in the High Arctic and the Canadian Subarctic over Dutch and Cape Verdian island communities and the metropolitan citizens of Tokyo to pastoralist families in the West African Sahel. Thereby, Parts II and III explore ethnography's potential to produce locally-grounded knowledge about global phenomena, such as climate change. Uniting the different approaches, all authors engage critically with the research subject of climate change itself, reflecting on their own practices of knowledge production and epistemological presuppositions
The German Orientation Course is considered as one of the most important measures of integration policy in Germany. It is a mandatory German language and cultural course dedicated to refugees and immigrants. It aims to provide knowledge about the German political system and certain 'cultural' German values. This article examines the Orientation Course as an intercultural encounter, as a place which is institutionally and politically framed and also as a hierarchically didactic arena where cultural mediation takes place. It illustrates also how invective communication happens through the establishment of certain communicative patterns which can degrade or disparage social groups. Based on participatory observation in the Orientation Course using the Genre Analysis, this article argues in which ways these communicative patterns can affect the social order and unite or shape groups.
BASE
In: Theoretische Beiträge des Zentrums für Integrationsstudien 2
In: COMCAD Working Papers, Band 78